فیلم سینمایی درخونگاه 2021-09-18

فرارو فیلم درخونگاه؛ نقد و بررسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

در مجموع «درخونگاه» امیدوارکننده است و به دیدن میارزد اما آیا بعدها در ذهن تماشاگر سینمای ایران می‌ماند؟ بعید است. رضا از ژاپن پول زیادی فرستاده است و حالا با زخم‌هایی بر جسم و روح برگشته که با آنها خانه و محله را بسازد. برادر دوقلوی رضا، مهدی جزء مفقودین جنگ است و سه سال پس از پایان جنگ هنوز خبری از او نیست. او پی پول‌هایش هست و انگار اتفاقی برای آنها افتاده.

قهرمانِ داستان یک بازنده است، بازنده‌ای که در غربت اگرچه از چنگ یاکوزاها جان سالم به در برده، اما در وطنش به خانواده خود باخته است. اگر از تصویربرداری فیلم درخونگاه خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن تورج اصلانی بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم درخونگاه چیست؟ تدوین درخونگاه را محمد رضا مویینی انجام داده است. اگر صدای درخونگاه به‌گوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم درخونگاه یعنی ناصر انتظاری و صداگذار آن یعنی رضا غرابی‌تهرانی آشنا می‌کنیم. مجید علی‌اسلام طراحی صحنه فیلم درخونگاه را انجام نموده و مجید علی‌اسلام طراحی لباس فیلم درخونگاه را انجام داده است. آرزو حلاجی چهره‌پردازی یا طراحی گریم فیلم درخونگاه را برعهده داشت.

امین حیایی با کله تراشیده و دو چشم تتوکرده پشت همین کله، گاهی به تیپ‌سازی و شکل تلفظ کلماتش در کمدی‌های پانزده سال اخیرش نزدیک می‌شود اما خشمش و خطوط صورتش یک رضا میثاق منحصر به فرد می‌سازند و به نظر می‌آید تازه در مرز پنجاه سالگی استعدادش شکوفا شده و دارد بهترین نقش‌های سینمایی‌اش را بازی می‌کند. پارسال در «شعله‌ور» و امسال در درخونگاه و سال بعد؟ خانواده و نکبتی که در آن فرو رفته و بخصوص پدر بی‌خیال و بی‌تاثیر و اخته خانواده ما را یاد «زیر پوست شهر» می‌اندازد که درست بیست سال پیش رخشان بنی‌اعتماد ساخته بود. در هردو فیلم پسر بزرگ خانواده به آتش و آب می‌زند تا وضعیت اقتصاد خانواده را نه اینکه کمی اصلاح کند بلکه یکباره زیرورو کند اما از درون خانواده به بادش می‌دهند.

فرم فیلم حاصل امتزاج فیلم فارسی و سینما کیمیایی و به تبع آن وسترن‌های مدرن است. درخونگاه خودش هم نمی‌داند دقیقا در چه ژانری قرار می‌گیرد و بی‌هویتی فیلم اولین و بارزترین مشکل آن است. در شخصیت‌پردازی ضعف دارد و تکلیف برخی شخصیت‌ها را مشخص نمی‌کند. درخونگاه قهرمان دارد و این بزرگ‌ترین نقطه قوت آن است.

«درخونگاه» از دو فیلم قبلی سیاوش اسعدی کار سخت‌تری بوده، اما فیلم‌های قبلی‌اش سر‌راست‌تر بودند و قصه‌پردازی بهتری داشتند. با مجله عصر پاییز همراه باشید تا به شما فیلم سینمایی درخونگاه را معرفی کنیم. در مورد سکانس پایانی فیلم هم نمی‌دانم چه بگویم، پایانی پر از ابهام و گنگی در حالی که می‌توانست با یک میزانسن درست‌تر و دقیق‌تر، پایانی با شکوه برای یک فیلم متوسط باشد. «درخونگاه» از تغییر در ضرباهنگ بیان روایت ضربه می‌خورد؛ درحالی که روایت به آرامی و خوبی بیان می‌شود یک دفعه با حضور پدر ضرباهنگ تند می‌شود و مخاطب با اطلاعات زیادی روبه‌رو می‌شود که فقط از زبان شخصیت‌ها بیان می‌شود و این اطلاعات ضد و نقیض و متفاوت است که یک نمونه‌اش در دیالوگ‌ها بیان می‌شود از زبان مادر که پدر با خرید قوری پول‌ها را خرج کرده. در جا‌های دیگری دلایل دیگری گفته می‌شود از جمله عیاشی، خرید گاوداری و ربا.

بازیگران فیلم درخونگاه

اول اینکه تقدیم شدن فیلم به مسعود کیمیایی که مثل فیلم قبلی کارگردان خبر از فیلمی می‌دهد که رنگ و بوی سینمای کیمیایی دارد و دوم موسیقی فیلم، که موسیقی هم حال و هوای فیلم‌های دهه شصت و هفتاد سینمای ایران و ویژه‌تر سینمای کیمیایی دارد؛ موسیقی که در طول فیلم هم زیاد می‌شنویم و حجم موسیقی در فیلم به عقیده من زیاد بود. قهرمان فیلم شخصیتی به نام رضا است که بعد از هشت سال زندگی در ژاپن و کار در آنجا، به ایران برمی‌گردد و فیلم روایتگر اتفاقات بعد از بازگشت رضا به ایران است. او فعالیت خود را در سال ۱۳۷۰ با حضور در فیلم دو همسفر آغاز و تاکنون در آثار گوناگون، فیلم، سریال و تئاتر حضور داشته است. او برای دو فیلم شب (۱۳۸۶) و برف آخر (۱۴۰۰) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از جشنواره فیلم فجر را کسب کرده است.

تاملی بر چهار نقش‌آفرینی ممتاز حمید فرخ‌نژاد به بهانه «نوبت لیلی» / به رنگ حمید

سیاوش اسعدی تلاش می‌کند فیلمِ ژانر بسازد اما بر پایه سنت‌های سینمای خیابانی ایران و با کاراکترهای جنوب‌شهری، صحبت از مرام و معرفت، دیالوگ‌های آهنگین به سبک مسعود کیمیایی. ژاله صامتی در رشتهٔ تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌تحصیل شد و فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۷۲ و با بازی در دت یعنی دختر آغاز کرد. او برای نقش‌آفرینی در آخرین بار کی سحر را دیدی؟ (۱۳۹۴) و درخونگاه (۱۳۹۷) نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنوارۀ فیلم فجر شده‌است.

سیاوش اسعدی، کار خودش را در انجمن سینمای جوان آغاز کرد و سالها به ساخت فیلم کوتاه مبادرت ورزید. اسعدی پس از ساخت ده‌ها فیلم کوتاه نظیر جردن جنوبی، پرسه و سقف، اولین فیلم بلند سینمایی خود در سال ۱۳۸۷ به نام حوالی اتوبان کارگردانی کرد که فیلم خیلی خوبی هم از آب درآمد. جیب بر خیابان جنوبی و درخونگاه مطرح‌ترین آثار ساخته شده توسط اسعدی هستند.

رابطه او با زن خیابانی و نجات او از دست کسانی که قصد آزار او را دارند نیز این تأثیرپذیری از راننده تاکسی را بیشتر تقویت می‌کند. رضا، فردی است که بعد از ۸ سال جان کندن از ژاپن برگشته و با پول و پله‌ای که در این مدت به هم زده و آنها را نزد مادرش به امانت گذاشته، قصد دارد که در ایران زندگی بسازد. رضای «درخونگاه» که ادامه همه رضا‌های سینمای کیمیایی است، یکه و تنها و قهرمان و غریب در میان جمع باقی می‌ماند، اما کاراکترش صاحب جهان‌بینی نیست که به او نزدیک بشویم.

ابراهیم امینی

همدردی عمیق ما را برنمی‌انگیزد، چون برخلاف فیلم‌های مسعود کیمیایی سکانس‌هایی برای اینکه به شخصیت قهرمان‌مان نزدیک بشویم کم داریم. در حقیقت همه آنچه از رضا می‌بینیم در تقابل با اعضای خانواده‌اش شکل می‌گیرد. درخونگاه اولین فیلمی است که از سیاوش اسعدی می‌بینم و از هر نظر آن را خیلی سرتر از فیلم‌های فیلمسازان کهنه کار و کاربلد ایرانی می‌یابم. فیلمی که می‌توانی آدم‌های آن و نوع زندگی‌شان و روابط‌شان را باور کرد. فیلمساز، آنها، محیط زندگی، فرهنگ و زبان آنها، فقر و دردمندی‌شان، دروغ‌ها، ناله‌ها، رذالت‌ها و نامردی‌های آن‌ها را خوب می‌شناسد و می‌داند چگونه آن‌ها را بر پرده سینما نشان دهد. درخونگاه فیلمی است که در ژانر درام توسط سیاوش اسعدی ساخته شده است.

همچنین برای درخونگاه و مجموعهٔ تلویزیونی زیرخاکی (۱۳۹۹–نوروز ۱۴۰۱) برندهٔ جایزهٔ حافظ شده‌است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته و نامزد دریافت 3 سیمرغ بلورین شده است. به گزارش خوبو، درخونگاه فیلمی درام است که با بازی‌های خوب امین حیایی و ژاله صامتی مورد توجه قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره متوسط 5.8 شده است. فیلم درخونگاه سیاوش اسعدی درباره همان مساله قدیمی فیلم‌های مسعود کیمیایی یعنی مردی و نامردی است. فیلم روایت باحوصله‌ای دارد، حرکت دوربین هم به این روایت باحوصله کمک می‌کند.

حیایی همچنین در سال ۱۳۹۶ برای بازی در فیلم شعله ور نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و در نهایت دیپلم افتخار نقش اول مرد را کسب کرد. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به امین حیایی، ژاله صامتی، پانته آ پناهی ها، مهراوه شریفی نیا و محمود جعفری اشاره کرد. داستان فیلم در تهرانِ دهه شصت، جنوب شهر و محله درخونگاه، می‌گذرد. رضا از ژاپن برگشته و در یک مونولوگ طولانی خطاب به مادرش شرایط ژاپن را توصیف می‌کند و غربتی که به گفته او اگر سفت مالت و جانت را نچسبی از چنگت درمی‌آورند. خواهر افسرده است و به نظر می‌رسد مشکلی دارد (که دارد و در ادامه هم معلوم می‌شود)، مادر در کارخانه کار می‌کند و درگیر کابوس است، مادربزرگ علیل و بیمار گوشه‌ای افتاده و زندگی نباتی دارد و از پدر تا میانه‌های داستان خبری نیست. درخونگاه خیلی کند پیش می‌رود و در دادن اطلاعات خست می‌کند و بیشتر تلاش دارد با تمرکز روی گویش و لباس و رفتار رضا، طبقه او و زندگی جنوب‌شهری (و چقدر خوب که داستان در گذشته اتفاق می‌افتد و بدین ترتیب مجبور نیست مساله تعارض بین جنوب شهر واقعی اکنون و جنوب شهر سینمایی و فیلمیک را حل کند) و آرزوهایش را جا بیندازد.

فیلم های مسعود رایگان

بلکه می‌گویند “آتیش توی سرته” و این دیالوگ روی زبانشان می‌نشیند. همین است که بعضی منتقدان برای توصیف فیلم‌ها و فیلم‌سازانی مثل «انزوا» یا سیاوش اسعدی یا «بن‌بست وثوق» واژه نئوکیمیایی را ابداع کرده‌اند.در مقابل شباهت درخونگاه به سینمای نعمت‌الله در دنیای تیره و سیاهی است که اسعدی می‌آفریند. درخونگاه Darkhongah سومین فیلم سیاوش اسعدی بعد از «جیب‌بر خیابان جنوبی» و «حوالی اتوبان» است و در ادامه آن‌ها و البته یک سروگردن بالاتر و بالغ‌شده‌ی این فیلم‌ها.

در فیلم درخونگاه حدود 24 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان درخونگاه را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. فیلم سینمایی درخونگاه به‌ کارگردانی سیاوش اسدی در سال 1396 تولید شده است. امین حیایی، ژاله صامتی، محمود جعفری، مهراوه شریفی نیا، منصور شهبازی، علی استادی، فاطمه مرتاضی، افشین سنگ چاپ، نادر فلاح، پانته آ پناهی ها، جمشید هاشم پور، محسن دبیریان، امید افشاری، امیرحسین حضرتی، مانلی اصفهانی، رهام مخدومی، جعفر رجبی، لطف الله سیفی و علیرضا صالحی. امین حیایی، ژاله صامتی، مهراوه شریفی نیا، پانته‌آ پناهی‌ها، فاطمه مرتاضی، محمود جعفری موسی، افشین سنگ چاپ، جمشید هاشم پور، نادر فلاح، علیرضا استادی، منصور شهبازی. آنچه که در نگاه اول نظر من را به فیلم «درخونگاه» جلب کرد، تیتراژ ابتدایی فیلم بود.

کاراکتر رضا که فردی عاشق خانواده است و خانواده دوستی محوری‌ترین موضوع برای اوست، به خوبی شکل گرفته است و خوب در آمده. روایت موازی تلاش رضا برای به قول خودش پادشاهی کردن و کشمکش مادر و خواهر رضا از وقتی که او برگشته است، خوب نشان داده شد. فیلم خوب پیش می‌رود خصوصا سکانس آشنایی امیر با شهرزاد که یادآور رابطه کاوه و رعنا در ساخته قبلی اسعدی یعنی «جیب‌بر خیابان جنوبی» است تا جایی که رضا با دوستش در تیمارستان دیدار می‌کند. از آنجا حفره‌های فیلمنامه شکل می‌گیرد و بیشتر و بیشتر می‌شود؛ اینکه به چه علت رضا و دوستش سال‌ها پیش داشتند فرار می‌کردند و امیر دوستش را رها کرده است و به چه علت دوست امیر داخل تیمارستان است، بیان نمی‌شود و بعد از سکانس معاشقه شهرزاد با دوست امیر، که حتی یک دیالوگ هم نداشت و به نظرم خوب درآمده بود، دیگر خبری از دوست امیر نیست جز یک گردنبند که به امیر داد. این فیلم به نویسندگی سیاوش اسعدی و نیما نادری، کارگردانی سیاوش اسعدی و تهیه کنندگی منصور سهراب پور ساخته شده است. در مورد یک سوم پایانی فیلم هم باید بگویم که نتیجه روایت بد در میانه فیلم، باعث شد یک سوم پایانی شبیه یک فاجعه باشد.

یعنی درواقع فیلم به جای سه پرده انگار در دو پرده ساخته شده است. از «درخونگاه» یک سری تصاویر درخشان در ذهنم ثبت شد. سکانس ملاقات دو دوست در آسایشگاه در حالی که کلاغ‌ها در آسمان پرواز می‌کنند، همه سکانس‌هایی که پانته‌آ پناهی‌ها در آن حضور دارد از اولین مواجهه‌اش با امین حیایی تا آن سکانس کمتر دیده شده در سینمای بعد از انقلاب در آسایشگاه که قبل‌ترش با وضوح بیشتری درباره‌اش حرف زده بودند، سکانس بستنی دادن رضا به مادربزرگ. همین سکانس‌ها نشان می‌دهد که سیاوش اسعدی سینمای تصویری را می‌فهمد. اسعدی فیلمش را به مسعود کیمیایی تقدیم کرده و نشانه‌هایی از سینمای کیمیایی مثل جغرافیا، رابطه آدم‌ها با یکدیگر و دیالوگ‌ها در آن دیده می‌شود، اما او بیشتر از همه تحت تأثیر راننده تاکسی اسکورسیزی است. فیگور امین حیایی با نوع گریم و پوشش‌اش، از همان پلان اول که جلوی آینه با شمشیر نمایش می‌دهد تا نمای آخر که خسته و زخمی به دیوار تکیه می‌دهد و چشم به دوربین می‌دوزد، تراویس بیکل را در ذهن تداعی می‌کند.

فیلم قصه دارد که درباره بدی و خوبی‌اش می‌نویسیم، اما پشت این قصه ساده جهانی وجود ندارد. جهان که مثلا کیمیایی با رفاقت میان کاراکترهایش می‌ساخت اینجا نمی‌تواند به آن ملاقات در آسایشگاه که اتفاقا سکانس خوبی است، بسنده شود. وبسایت نما تی وی، یک رسانه اینترنتی مجاز در زمینه دانلود فیلم جدید و سریال ایرانی و خارجی می‎باشد. این رسانه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایران ثبت شده و تمام محتوای موجود در سایت نما تی وی متناسب با فرهنگ خانواده‌های ایرانی است. فیلم و سریال های خارجی به صورت بازبینی شده هستند و در صورت نیاز صحنه های غیراخلاقی به صورت حرفه ای سانسور می‌شوند.

درخونگاه محصول سال 1397 است که در مهرماه سال 1398 اکران شده است. داستان فیلم در مورد زنی جوان به نام آبلا است که یک نانوایی محلی را اداره می‎کند و ... رسانه فیلمسازان مولود توزیع این فیلم ایرانی را برعهده داشته است.

خانواده‌ای که مفهوم والایی در فیلم کیمیایی داشت، اما اینجا به شکل دیگری نمایش داده می‌شود، حتی ما در این فیلم می‌بینیم که رضایی که عاشقانه از مادر بزرگش نگهداری می‌کرد موقع رفتن از خانه حتی ذره‌ای به او توجه نکرد. در این فیلم امین حیایی در نقش رضا میثاق و ژاله صامتی در نقش طاووس به نقش آفرینی پرداخته اند. نقطه ضعفش اینجا می‌شود که کیمیایی خودش جهانش را ساخته بود و حالا اسعدی، چون نگاهی به سینمای کیمیایی دارد، نگاهی که در آخرین فیلمش از همیشه پررنگ‌تر شده، نتوانسته هنوز جهانی برایش بسازد.

امین حیایی با پای شکسته جلوی دوربین

قدرتش در اینجاست که سیاوش اسعدی کارگردانی است با نگاه تصویری به سینما. با هر مدیر فیلمبرداری که تا به حال کار کرده، از مرتضی غفوری در فیلم اولش تا علیرضا برازنده و اینجا هم تورج اصلانی، توانسته قاب‌های سینمایی چشم‌نواز به مخاطبش تحویل بدهد. این کاملا ویژگی سینمای کیمیایی است؛ و سیاوش اسعدی کارگردانی است که قدر یک سکانس تعقیب و گریز یا ایستادن زیر باران جلوی خانه یک زن نه چندان آشنا و نه چندان غریبه را می‌داند و به تاثیرش آگاه است. فیلم درخونگاه فیلمی ایرانی است که توسط سیاوش اسعدی در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و در سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش در آمد. از دیالوگ‌ها تا ورود زن بدکاره به خانه و بارانی که بی‌وقفه در همه صحنه‌های فیلم می‌بارد همگی خیلی غلوشده و اغراق‌آمیز و سینمایی هستند. اجرای کاریکاتوری سکانس از میزانسن تا طراحی لباس زندان‌بان توی ذوق می‌زند و بعد از یک اشاره اروتیک بسیار خلاقانه (روشن کردن سیگار مرد به وسیله سیگار زن شکلی از رابطه جنسی را به ذهن متبادر می‌کند) با ادامه دادنش و دودبازی بعد آن تبدیل به کمدی ناخواسته می‌شود.

دانلود فیلم خورشید آن ماه

فیلم درخونگاه به کارگردانی سیاوش اسعدی، نویسندگی نیما نادری و سیاوش اسعدی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم در سال ۱۳۹۷ در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در سه بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد دریافت سیمرغ شده است. فیلم سینمایی درخونگاه در مهر ماه 1398 در سینماهای ایران اکران شد و توانست بیش از 1 میلیارد و 346 میلیون تومان فروش داشته باشد. درخونگاه فیلمی به کارگردانی سیاوش اسعدی، نویسندگی نیما نادری و سیاوش اسعدی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور محصول سال 1396 است.

طرز تهیه کروسان شکلاتی خانگی

نوع سینمایی که سیاوش اسعدی در این سه فیلم روی پرده برده هم شباهت‌هایی به سینمای حمید نعمت‌الله دارد و هم شباهت‌هایی به مسعود کیمیایی. درخونگاه که به مسعود کیمیایی تقدیم شده بیشترین شباهتش به کارهای کیمیایی در دیالوگ‌هاست. آدم‌های درخونگاه وقتی دستشان را روی پیشانی برادرشان می‌گذارند نمی‌گویند “وای چه داغه” یا “تب داری”.

فیلم های نیما شاهرخ شاهی

فردیس فیلم وبسایتی برای ورود به دنیای فیلم و سریال میباشد. به کمک سایت فردیس فیلم میتوانید به آرشیو کاملی از فیلم و سریال های روز دنیا دست یابید و با تماشای فیلم و سریال های سانسور شده در کنار خانواده لحظات خوشی را سپری کنید. چند خانواده که باهم نسبت های فامیلی نزدیک هم دارند با هم در یک خانه قدیمی زندگی می ...

رضا میثاق، بچه تیپیک جنوب شهری محله درخونگاه تهران، هشت سال رفته ژاپن و کار کرده و به سبک ادبیات فیلمیک اسعدی “هشت سال بدتر از رعیت کار کردم تا برگردم و بهتر از ارباب زندگی کنم” و حالا قرار است نه فقط خودش که خانواده‌اش و حتی فراتر از آن بقیه بچه‌های ول و چل محله را هم بکشد بالا و زندگی‌ای بسازد که اینجا هیچ‌وقت امکانش را نداشته. رویایی که فرومی‌پاشد و همیشه ناامیدی بعد از امیدواری و نکبت بعد از امیدوار شدن از یک نکبت عادی دردناک‌تر است.در صحنه‌پردازی‌ها و نورپاشی‌های فیلم هم تاثیر تورج اصلانی به عنوان فیلمبرداری که گاهی دوست دارد کارش از اثر بیرون بزند و جلوه خودش را داشته باشد (مثل بازیکنی که آنقدر تکنیکی است که در خدمت تیم نبودنش می‌تواند امتیاز هم تلقی شود) بارز است و هم علاقه اسعدی به دنیای سینمای نئونوآر. کمرنگ‌ترین رگه در این میان متعلق است به واقع‌گرایی و رئالیسم رایج در سینمای ایران. در واقع تبار درخونگاه به این چهار جریان سینمایی برمی‌گردد که طبعا نقش دوتای اول بارزتر از بقیه است. با این حال، درخونگاه، با‌وجود الهام پذیری‌اش از راننده تاکسی، کپی آن یا هیچ فیلم دیگری نیست بلکه فیلمی است که جغرافیا، زبان و فرهنگ جنوب شهر تهران آن قدر در آن قوی است که می‌توان آن را اثری مستقل و قائم به ذات دانست. میراث‌دار سینمای کیمیایی بودن برای فیلم «درخونگاه» هم نقطه قوت به دنبال دارد و هم نقطه ضعف.

نقشی که آن‌جا محسن قاضی مرادی بازی کرده اینجا محمود جعفری عهده‌دار است که البته حضور و فاعلیت و صدالبته تقصیر خیلی بیشتری در محنت وضع موجود دارد. اما وضعیت سیاسی و اجتماعی برخلاف فیلم بنی اعتماد اینجا غایب است. به نظرم «درخونگاه» جا داشت که فیلم بهتری از کار دربیاید. آن هم با این بازی‌های درخشان امین حیایی و ژاله صامتی و پانته‌آ پناهی‌ها. خیلی طول می‌کشد تا به اصل ماجرا برسیم؛ و وقتی به اصل ماجرا رسیدیم خیلی زود همه چیز تمام می‌شود.

این فیلم در سال 1397 در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است. درخونگاه فیلمی به کارگردانی سیاوش اسعدی، نویسندگی نیما نادری و سیاوش اسعدی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم در سال ۱۳۹۷ در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است. در سی و هفتمین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1397، فیلم درخونگاه نامزد دریافت سه سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین بازیگر نقش اول مرد (امین حیایی)، بهترین بازیگر نقش اول زن (ژاله صامتی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (پانته آ پناهی ها) شد، که در پایان موفق به کسب جایزه‌ای نشد. بازیگران فیلم درخونگاه چه کسانی هستند؟ در درخونگاه بازیگرانی چون امین حیایی در نقش رضا میثاق، ژاله صامتی در نقش طاووس، مهراوه شریفی‌نیا در نقش ملیحه، محمود جعفری در نقش موسی، پانته‌آ پناهی‌ها در نقش شهرزاد، نادر فلاح در نقش امیر ریزه و منصور شهبازی در نقش ابراهیم به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند.

{

فیلم های امین زندگانی

|}

جلوه‌های ویژه میدانی فیلم درخونگاه نیز توسط حمید ترکمان انجام شده است. از دیگر عوامل اثر می‌توان به علیرضا صالحی دستیار اول کارگردان فیلم درخونگاه، احسان حق جویان، الناز عطایی و احمدعطایی مسئول هنروران فیلم درخونگاه، فرحناز خسروآبادی منشی صحنه فیلم درخونگاه و اشاره کرد. در مجموع بیش از 96 نفر در تولید فیلم درخونگاه نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. از محتوا و داستان فیلم درخونگاه چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه درخونگاه توسط سیاوش اسعدی و نیما نادری نوشته شده است. البته به جز سکانس تعقیب و گریز لاجوردی و امیر که خوب درآمده. امیر مانند شخصیت‌های فیلم‌های کیمیایی است (مثل رضا در ردپای گرگ یا امیر علی در اعتراض) که دل زده از جامعه و زخم خورده است با این تفاوت که زخم را از خانواده خود خورده است.

{

پخش آنلاین تیزر فیلم ایرانی درخونگاه

|}

رضا پسر خانواده که سالهاست در ژاپن مشغول کار است بعد از برگشتن به خانه متوجه می شود خواهرش ازدواج کرده و تمام پول هایی که به ایران می فرستاده توسط پدرش معتادش حیف میل شده است و.. موسیقی فرزین قره‌گوزلو هم کمک زیادی کرده که فضای فیلم شبیه کار‌های کیمیایی از کار دربیاید. موسیقی پرحجمی که خوب ساخته شده و منطبق با حال و هوای «درخونگاه» است. سال ۱۳۷۰ شمسی است و سه سالی است که جنگ تمام شده و کشور به دوران آرام ولی پر از مشکلات اقتصادی خود در زمان بعد از جنگ رسیده است. این‌ها، ولی تفسیر‌هایی است که می‌شود به فیلم چسباند تا آن را عمیق‌تر بکند، اما چون نمی‌خواهیم چیزی جز آنچه فیلم نشان‌مان می‌دهد به آن الصاق کنیم در حال حاضر «درخونگاه» فیلمی است که خون دارد، ولی آنقدر عمیق نمی‌شود که احساسات تماشاگرش را برانگیخته کند.

زبان سینمایی او عقب مانده نیست و نوع فضاسازی‌اش، ترسیم شخصیت محوری و شیوه کارگردانی و حرکت او در طول فیلم، بسیار مدرن و امروزی است. ما رضا و تنهایی و زخم‌های او و رنجی را که هشت سال در غربت کشیده باور می‌کنیم. او مثل یک سامورایی زخمی است که خشونت و معصومیت را با هم دارد و حالا بعد از سال‌ها دربدری و تحمل عذاب در جهنم غربت و جان به در بردن از دست یاکوزا‌های ژاپنی به خانه‌اش برگشته تا زندگی آرام و راحتی را آغاز کند، اما بتدریج می‌فهمد که همه آنچه در این سال‌ها با مشقت و رنج جمع کرده به وسیله خانواده‌اش دود شده و به هوا رفته است.


لوکیشن فیلم مفت بر