ورق گالوانیزه: سامورایی روش ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، یکی از ورقهای فولادی موجود در بازار، به دلیل ویژگیهای منحصر به فردش، نظیر مقاومت در برابر زنگ ز

توسط مدیر سایت در 16 اسفند 1402

ورق گالوانیزه، یکی از ورقهای فولادی موجود در بازار، به دلیل ویژگیهای منحصر به فردش، نظیر مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، توجه گستردهای از جانب صنعتگران و افراد فعال در حوزههای عمران و صنعتی کشور را جلب کرده است. هر چه کوتینگ ورق گالوانیزه بیشتر باشد، ورق گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی خواهد داشت. زنگ زدگی به چه معناست؟ اما این زنگ زدگی به چه معناست و چه شرایطی باعث به وجود آمدن آن میشود؟ تمیز کردن فلز پایه: در این مرحله، فلز پایه با استفاده از روشهای شیمیایی و مکانیکی تمیز میشود تا از وجود هرگونه آلودگی و اکسید روی آن پاک شود. ورق گالوانیزه آهنی، نوعی فولاد تخت است که از سطح آن به وسیله پوششی به نام روی (Zn) با روشهای مختلفی مانند: اسپری حرارتی، آبکاری، روش الکترولیتی (حاوی نمک روی) و غوطه وری داغ، محافظت میشود. روش گالوانیلینگ (Galvannealing) یک روش گالوانیزاسیون است که در آن یک لایه روی روی سطح فلز پایه ایجاد میشود.

 Th​is h​as been g᠎en erated ᠎by GSA Con᠎te​nt  G​enerat᠎or DE​MO!

لایه اکسید فلز روی ایجاد شده در فرآیند آندایزینگ به بهبود چسبندگی لایه روی کمک میکند و باعث میشود که ورقهای گالوانیزه در برابر خوردگی مقاومتر باشند. این امر باعث میشود که ورق گالوانیزه در برابر شکستگی مقاوم باشد. این لایه نازک بسیار سخت و مقاوم است و به بهبود چسبندگی لایه روی کمک میکند. گالوانیزاسیون به روش غوطهوری گرم یک روش مقرون به صرفه، پایدار و بادوام برای محافظت از سازه فولادی در برابر زنگزدگی و خوردگی است. آنیل کردن فلز گالوانیزه شده: در این مرحله، فلز گالوانیزه شده در دمای 500 تا 600 درجه سانتیگراد قرار میگیرد. عبور جریان الکتریکی: در این مرحله، جریان الکتریکی از طریق محلول الکترولیت عبور میکند. به طور کلی، ورقهای گالوانیزه تولید شده در کشورهای توسعه یافته دارای کوتینگ بالاتری نسبت به ورقهای گالوانیزه تولید شده در کشورهای در حال توسعه هستند. هرچه ضخامت و کوتینگ این ورقها بیشتر باشد، کیفیت بالاتری به آنها افزوده میشود و در نتیجه، قیمت ورق گالوانیزه نیز افزایش مییابد. این ضخامت معمولاً با واحد گرم بر متر مربع (g/m2) اندازه گیری میشود.  This  data has be​en written wi᠎th the  help of GSA  Cont en​t Gene ra tor DE᠎MO​.

ورقهای گالوانیزه با کوتینگ 20 گرم بر متر مربع برای کاربردهای داخلی و ورقهای گالوانیزه با کوتینگ 275 گرم بر متر مربع برای کاربردهای خارجی استفاده میشوند. ورق گالوانیزه با کوتینگ 20 گرم بر متر مربع برای کاربردهای داخلی و ورق گالوانیزه با کوتینگ 275 گرم بر متر مربع برای کاربردهای خارجی استفاده میشود. این محصول تقریباً مانند نمرات مختلف ورقهای فولادی گالوانیزه، کاربردهای بیشماری دارد. همین ویژگی باعث شده تا ورق گالوانیزه در صنایع مربوط به تولید لوازم خانگی مانند انواع ماشین لباس شویی کاربرد پیدا کند. ورق های وارداتی نیز مانند قزاق و چین و امارات هستند. در بازرگانی آهن یک، شما میتوانید خرید ورق گالوانیزه وارداتی را با بهترین قیمت انجام دهید. جوشکاری آسان: جوشکاری ورق گالوانیزه بسیار آسان انجام میشود زیرا پوشش روی که روی ورق گالوانیزه قرار دارد، در هنگام جوشکاری ذوب نمیشود. ورق گالوانیزه، با توجه به مشخصات مختلف خود، در جداول فوق به صورت روزانه بهروز میشود. مصرف ورق گالوانیزه 0.5 عرض 1 متر کاشان در تولید کانال کولر و کابینت آشپزخانه و شیروانی خانه ها و گلخانهها و پوششهای خارج از ساختمان و لوله بخاری کاربرد دارد. برای نمونه از پوششهای شماره ۸۰ میتوان دریافت که در هر مترمربع از ورق گالوانیزه فقط ۸۰ گرم فلز روی موجود است.

چگالی آهن در حدود 8.67 است که این عدد در اکثر محاسبات به صورت رند شده (8) در نظر گرفته میشود. روی با آهن واکنش داده و یک لایه محافظ روی سطح ورق فولادی تشکیل میشود. خوردگی در واقع میزان تمایل یک فلز یا آلیاژ مشخص برای واکنش دادن در معرض هوا، آب، محیطهای قلیایی و اسیدی میباشد. رنگ کردن فلزات: رنگ یک لایه محافظ روی فلزات ایجاد میکند که از آنها در برابر اکسیژن و آب محافظت میکند. روش پیش گالوانیزاسیون (Pre-galvanization) یک روش گالوانیزاسیون است که در آن یک لایه نازک از روی روی سطح فلز پایه ایجاد میشود. آندایز کردن باعث ایجاد یک لایه نازک از اکسید فلز روی سطح فلز پایه میشود که به بهبود چسبندگی لایه روی کمک میکند. به عنوان مثال، جوشکاری ورق گالوانیزه ممکن است باعث ایجاد دود و بخارات مضر شود. همچنین، ممکن است جوشکاری این نوع ورق باعث ایجاد ترک در پوشش روی ورق گالوانیزه شود. این روشها باعث میشود که پوشش روی ضخیمتر و یکنواختتر روی سطح ورق فولادی ایجاد شود. در این روش، از جریان الکتریکی برای انتقال یونهای روی از یک محلول الکترولیتی به سطح فلز پایه استفاده میشود. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در زمینه تولید ورقهای فولادی فعالیت می نماید و بیش از پنجاه درصد از مصرف فولاد کشور را تولید میکند.

متقاضیان خرید محصولات فولاد مبارکه اصفهان می توانند جهت استعلام موجودی انبار و قیمت به روز انواع ورق این کارخانه از طریق شماره های درج شده در سایت با دفتر فروش شرکت آهن ملل تماس گرفته و سفارشات خود را به ثبت برسانند. شرکت آهن ملل با حذف واسطه ها و خرید عمده از کارخانه های تولید ورق گالوانیزه، قیمت ورق گالوانیزه را با بهترین قیمت بازار ارائه می نماید. در صورتی که تصمیم به خرید دارید، جدول استاندارد ورق گالوانیزه کارخانه فولاد کاویان اهواز را بررسی کنید. زمان تولید ورق گالوانیزه مشکی بسیار سریع است یعنی حتی اگر یک ورق گالوانیزه مشکی به کارخانه سفارش داده شود در کمترین زمان تحویل داده می شود. در میان انواع ورق های مختلفی که در بازار وجود دارد، ورق گالوانیزه از پرفروش ترین محصولات است. این رنگ ها بر روی ورق های آماده سازی شده سطحی و یا فسفاته شده اعمال می گردند.

دو روش برای اعمال پوشش روی سطح ورق وجود دارد که بر این اساس، ورق هایگالوانیزه در دو گروه گرم و سرد، قرار میگیرند. جریان الکتریکی باید به طور مناسب تنظیم شود تا از ایجاد نقص در لایه روی جلوگیری شود. تنفس طولانی مدت این گاز میتواند مشکلات ریوی شدیدی را برای افراد ایجاد کند. گالوانیزاسیون کیفیت و قیمت ورق گالوانیزه را بالا می برد و این فرآیند در مدت زمان نه چندان زیادی قابل انجام است. این عملیات با استفاده از دستگاه مخصوصی به همین نام انجام میشود. شکلپذیری و فرم گیری راحت: ورق گالوانیزه به دلیل پوشش روی که روی آن قرار دارد، شکل و فرم گیری آن به راحتی انجام میشود. ورقهای آهنی یا فولادی گالوانیزه شده که به اختصار ورق گالوانیزه نامیده میشوند، مقاومت فوقالعاده بالایی دارند، به همین دلیل در بسیاری از صنایع از آنها استفاده میشود. گالوانیزه کردن فلزات: گالوانیزه کردن یک لایه محافظ روی فلزات ایجاد میکند که از آنها در برابر زنگ زدگی محافظت میکند. ورق های گالوانیزه طی یک سری فرایندهای چربی زدایی می شوند و ناخالصی ها از سطح آنها حذف می گردد و سطح ورق ها باید با یکسری غلطک برس کاری شود. انواع ورقهای فولادی به واسطه فرایندهای شیمیایی که در طی تولید در معرض آن قرار میگیرند، از فولاد با خاصیت ضد خوردگی تهیه میشوند.

الکتروگالوانیزه (Electrogalvanization) یک روش پوششدهی فلزات است که در آن یک لایه محافظ از روی روی سطح فلز پایه ایجاد میشود. این امر باعث میشود که ورق فولادی زیر لایه روی سالم بماند. سرتاسر نمای ضلع جنوبی، از بالای ستونهای هشت ضلعی ایوان طبقه پایین تا زیر سقف طبقه دوم و حتی ساقههای ستونهای ایوان فوقانی با کاشیکاریهای معرق، معقلی و کاشیهای هفت رنگ و ابعاد خشتی تزیین شده است. بنابراین شناخت دقیق قیمت روزانه آن امری حیاتی برای خریداران است و توانایی تحلیل دینامیکهای بازار میتواند در تصمیمگیری خرید بسیار کمک کننده باشد. از این مقطع فلزی در کارخانجات تولید لوازم خانگی برای ساخت لباسشویی، بخاری، بدنه کولر و وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده میکنند. این نوع ورق برای ساخت کانالهای کولر و سیستم تهویه استفاده میشود که تماس مداوم با هوا و رطوبت، باعث افزایش سرعت اکسیداسیون و زنگزدگی میشود. شرکتهای گلخانه ساز بینالمللی، کیفیت پوشش گالوانیزه را بیش از آنکه بر حسب ضخامت بیرونی پوشش (بر حسب میکرون) عنوان کنند، بر اساس میزان وزنی اضافه شده به قطعه فلزی بر حسب گرم در متر مربع اعلام و این فاکتور در مستندات فنی طرحها با حرف Z درج میشود.

 Th is was g᠎enerated ​by GSA Content  Gen᠎er᠎ator DEMO.



منبع
مقالات مشابه
نظرات کاربرن